رقص آبنما آمیخته ای ازآب، نور و موسیقی می باشد که بطور چشمگیری و زیبایی هماهنگی لازم بین آب و نور و موسیقی به عمل آمده و نمایش بسیار دل انگیز و به یاد ماندنی را به اجرا می آورد و با حرکات موزون و نورهای متناسب با حرکات بعمل آمده آبنما ها و موسیقی منطبق بر تصاویر آن چنان بیننده را تحت تاثیر قرار می دهد که برای همیشه خاطره ای به یاد ماندنی را در اذهان خود ثبت می نامید.
آبنما های رقصان موزیکال همانند بشقاب پرنده ای در یک لحظه به چشمان شما آشکار و پنهان می گردند، آب و حالات آن، نور و اثرات آن، و موزیک توسط یک برنامه نرم افزاری بطور کامل کنترل و هدایت می شوند،تصاویر گرافیکی را میتوان به هراندازه و با توجه به فضای موجود و در حد نیاز با موزیک همراه و هماهنگ نمود و توسط کامپیوتر براحتی تصاویر را منطبق بر صفحه از آب نمود.
آب توسط موتور ها پرتاب می شوند، نور به رنگ های مختلف در می آید و موزیک با صدای دلنواز اجرا می گردد و یک لحظه رنگ ها به پرواز در می آیند و برای مدت زیادی با شما صحبت می کنند و مکان در جادوی رنگ ها و اصوات فرو می رود.
آبنما های رقصان موزیکال زیباترین وسیله برای تبلیغات، افتتاحیه ها،اختتامیه ها، جشن ها، مراسم مذهبی، فرهنگی و هنری، جشن ها و مسابقات ورزشی و تفریحی و … و آنچه که نیاز به زیبائی و جذابیت داشتته باشد ،می باشد.
قابلیت های بصری رقص آبنماها بدیع ترین و باشکوه ترین نمایش را در ذهن بیننده ثبت می کند،گرچه اجرا و نمایش آبنماها رقصان همیشه جذاب و سرگرم کننده می باشد اما بعلت پرهزینه بودن تجهیزات آن استفاده موثر از آن تا این لحظه ناممکن بوده است اما اکنون،کاربرد و بکارگیری این تکنولوژی را یک هماهنگی بسیار زیبا با طبیعت به وجود آورده که هرگز فراموش نمی شود.حرکات موزون آبنما ها و خطوط رنگی نور هماهنگ با موسیقی، چنان جذابیتی به وجود می آورد که فقط باید بصورت زنده تجریبه و حس نمود.نمایش رقص آبنما ها تجربه ای است که هر تماشا
گری را مجذوب می کند.
با توجه به کمبود مراکز تفریحی جذاب و دیدنی در ، آبنما های موزیکال به راحتی گوشه ای از این کمبود را برطرف کرده و گردشگر داخلی و خارجی ساعتی را از اوقات خود را در محیطی کاملا طبیعی، زیبا، آرام بخش و به دور از هرگونه صدای ناهنجار به تماشای زیبایی آب و نور و شنیدن موسیقی پرداخته و به رویاهایشان فرو رفته و این شادی را همیشه در یاد خوهند داشت.
از دیگر مواردی که باعث جذب گردشگری خارجی و یا داخلی در کشور می گردد.ارائه برنامه ای از قبل آماده شده در خصوص مراکز دیدنی می باشد،گردشگر به راحتی برنامه سفر خود را تنظیم کرده و بدون اتلاف وقت از تمامی ساعات خود به نحو احسن استفاده می نماید، که در خصوص موزیکال این امر وجود دارد که برنامه های اجرا شده در طول سال معرفی و به اجرا در آیند که نتیجتا تماشاگران با تنظیم اوقات خود از برنامه ها استفاده می نمایند.
آبنما های موزیکال می تواند بعنوان یک توانمندی و جاذبه سیاحتی معرفی گردد.
آبنما های موزیکال بعنوان ارتقاء سطح کیفیت خدمات جهانگردی در بخش های تورگردانی، پذیرایی و اقامت ، سفر و جهانگردی عمل می نماید.
آبنما های موزیکال کمک به توسعه اقتصادی کشور می باشد.
آبنما های موزیکال در جذب توریست و رضایت آنها بسیار موثر می باشد.
آبنما های موزیکال معرف یک تکنولوژی روز می باشد.
آبنما های موزیکال و توانمندی های فرعی آن در امر اشتغال زایی بسیار موثر می باشد.
آبنما های موزیکال تفریحی سالم همراه با نشاط و شادابی برای عموم می باشد.
آبنما های موزیکال در کلیه برنامه های مختلف از قبیل افتتاحیه =اختتامیه-کنسرت ها-پذیرایی از میهمانان خارجی-مراسم و بزرگداشت های ملی و مذهبی و … کاربرد فراوانی دارد.
آبنما های موزیکال در برطرف کردن استرس و تشویش کاملا موثر می باشد.
آبنما های موزیکال به راحتی و زیبایی غیر قابل توصیف انتقال دهنده ی پیام های شما برای دیگران می باشد.
آبنما های موزیکال در زیبایی و زیباسازی شهرها به راحتی می تواند جایگاه خاصی را به خود اختصاص دهد.
و در نهایت قواره های موزیکال شادابی و شادمانی و آرامش همه مردم را برا ساعت ها تضمین می نماید.
آبنما دختر دوشیزه یا فواره تروی ( Fontana di Trevi ) در حدود ۲۵۶ سال پیش در ۳۵ کیلومتری شرق شهر روم ساخته شده است ، ارتفاعش ۲۶٫۳ متر و ۴۹٫۱۵ متر هم پهنا دارد و همچنان میلیون ها بازدیدکننده را به خود جذب می کند.
حدودا ۳ قرن از شروع اولین قدم برای بنای این آبنما می گذرد، در سال ۱۶۲۹ میلادی پاپ آربن ( Pope Urban ) دستور به ساخت این آبنما را به بهترین و زیبا ترین شکل ممکن داد اما ساخت این پروژه در سال ۱۶۴۴ میلادی همزمان با مرگ پاپ متوقف شد و به صورت متروکه باقی ماند ؛ از آن روز تا به حال سازندگان مختلفی بر روی این بنا کار کرده اند اما هیچ گاه کامل و به صورت امروزی نشده بود، همچنین در سال ۱۶۲۹ پاپ اوربان هشتم هم طراحی این آبنما بار دیگر تغییر کرد به دلیل این که او طراحی قدیمی را هیجان انگیز نمی دید وی از جیان برنینی خواست تا طرحی نو برای آبنما پیاده کند اما بار دیگر با مرگ پاپ این پروژه ناتمام رها شد.
طراح های زیادی برای این آبنما در سال های دور ارائه شده بود که برخی از آنها مانند طرحی که پیتر داکورتونا ارائه داده بود در موزه ی آلبرتینای #وین نگهداری می شود، همچنین طرح های زیادی از اوایل قرن هجدهم وجود دارد که اکثرا بدون امضا هستند.
در دوران باروک رقابت برای ساخت بنا و پله های فاخر اسپانیایی بسیار زیاد بود و تعداد زیادی از هنرمندان برای ساخت این بنا داوطلب شده بودند.
سرانجام آبنما دوشیزه بعد از ۱۷ ماه تعطیلی برای مرمت و بازسازی در نوامر ۲۰۱۵ کامل شد،تکمیل این آبنما به قدری برای رومیان مهم بود که در همه ی شبکه های تلویزیونی پخش شد و این رویداد را بیشتر از یک مناسبت و جشن بزرگداشتند، آبنمای زیبا هنر باروک را با خطوط و طرح های زیبا به تصویر کشیده است و مانند جواهری است که در اطراف روم می درخشد.
امروزه این آبنما دقیقا در وسط یک سه راه قرار گرفته است و حاصل چشمه ای قدیمی است که آب همه ی روم را تامین می کرده است.
آبنمای صخره ای:
این قبیل آبنما ها از جنس سنگ های کوهی طبیعی (سنگ های لاشه ای، ورقه ای، پوکه های معدنی و ...) و صخره سازی مصنوعی (سیمانی) می باشند که قابلیت ترکیب پذیری با یکدیکر را نیز دارا می باشند. سنگ و صخره و کوه یکی از جذابترین عناصر طبیعت هستند که توانسته اند در دکوراسیونها راه پیدا کنند . شما می توانید بصورت مصنوعی هرگونه سنگ را درحد طبیعی آن بسازید و از تماشای آن لذت ببرید .
آبنمای دیواری:
همان طور که از نامش پیداست این آبنما و نازل های مربوط به آن روی دیوار به کار برده می شود و این دیوار می تواند خود جنبه تزئینی داشته باشد و دارای طرح و ایده ای مخصوص به آبنما باشد.
آبنمای موزیکال:
یکی از زیباترین و رویایی ترین آبنماهایی است که امروزه مطرح شده است و به راستی با عظمت و هماهنگی خود هر بیننده ای را مسحور میکند.در آبنمای موزیکال آنچه مهم است حرکات موزون آب با صوتی است که پخش می شود و این صوت هر صدایی می تواند باشد مانند صدای اذان و قرآن،موسیقی آرام یا هر گونه موسیقی کوبنده و تند و یا افکت های صداهای مختلف.در گذشته برای این نوع آبنما ها هر موسیقی به صورت جداگانه برنامه نویسی می شد تا حرکات آب با موسیقی مطابقت داشته باشد اما در تکنولوژی جدید برنامه نویسی ها دقیق تر و کلی تر شده است به طوری که حرکت آب با هر موسیقی خود را به درستی تطبیق می دهد و نیازی به برنامه نویسی جداگانه برای هر نوع موسیقی خاص نیست. در این نوع آبنما باید موارد ذیل به دقت برنامه ریزی شوند:
•امکان ترکیب صدها حالت مختلف آب با صدها رنگ مختلف به صورت اتوماتیک و دستی
•هم نوایی هوشمند با ضرب،موسیقی و نور(اصطلاحا رقص آب و نور)،
•تنظیم هوشمند الگوی آب بر اساس سرعت و جهت وزش باد،
•خطایابی هوشمند به منظور کاهش هزینه های نگهداری،
•پیش بینی لازم به منظور حذف خطرات ناشی از برق گرفتگی
•در نظر گرفتن اصل وجودی آبنما و معماری پایدار به منظور کاهش دمای محیط ( جهت نورپردازی نازل ها IP68-استفاده از پروژکتورهای ضد آب).
آبنما شیشه ای:
آبنما شیشه ای طراحی نوینی از ترکیب آب و نور و شیشه می باشد که جهت استفاده در محیط های داخلی اداری،تجاری و مسکونی بسیار مناسب می باشد.این نوع آبنما با توجه به دکوراسیون محل اجرا در قابهای استیل،چوبی ،سنگی و ... قابل اجرا می باشد.اساس طراحی این نوع آبنما بر اساس حرکت جریان آب بر روی شیشه می باشد.
آبنما یکی از اجزای معماری ایرانی به ویژه در طرح باغ ایرانی بوده است.
آبنما و استخر در باغهای ایران یکی از ضروریترین عناصر ایجاد باغ بوده است. استخر باغهای قدیمی دارای عمق زیاد و چندین فواره بودهاند از جمله استخر باغ بزرگ هزار جریب که در دوره صفویه در اصفهان احداث شد و پانصد فواره داشت.
آبنما در فرهنگ ایرانی
در ایران باستان آب پیامآور روشنایی و پاکی به شمار میرفت و از ارزش زیادی برخوردار بود. شاید به علت اینکه ایران کشوری کمآب بوده، این مایع حیاتی بین ایشان قدر و منزلتی والا داشته است. آب در نزد ایرانیان نه تنها برای رفع نیازها مورد استفاده قرار میگرفته، بلکه از لحاظ معنوی و روحی نیز تاثیر بسیاری داشته است. آب با قابلیتهای مختلف خود مانند حیات، تازگی، درخشندگی، پاکیزگی، رونق و رواج روشنایی، سکون و آرامش و تحرک، احساسهای متفاوت در روح و روان انسان گذارده است. به همین دلیل همواره در مکانهایی که ساخته دست بشر هستند، به صورتهای مختلف برای خود جا باز کرده است. این مساله در رابطه با مکانهایی مانند پارک یا باغ بیشتر چشمگیر است. زیرا عنصر آب به عنوان یکی از زیباترین زمینههای دید و یکی از موارد تکمیلی فضای سبز مورد استفاده قرار میگیرد. البته در این مکانها وجود آب برای پاکیزگی محل و آبیاری درختان و گلها یا استفاده برای سرویسهای بهداشتی، ضروری و پراهمیت است.
آبنما در باغ های ایرانی
در سدههای گذشته ایرانیان باغها را بیشتر در زمینهای شیبدار احداث میکردند و با ایجاد پلکان در مسیر آب، جریان ملایم آب، تند و پر سر و صدا میشد.
اصلیترین عاملی که همواره به باغهای ایرانی حیات میبخشید، آب جاری بود که در چهارباغها، جویبارها و جویهای کمشیب و مارپیچی به حرکت در میآمد و هوای باغ را مطبوع و دلپذیر میساخت. در باغهای تزیینی که به حوضها میپیوست، جدول ها معمولاً با سنگ و آجر ساخته میشد. در کف آبنماها و بیشتر جاهایی که آب در جریان بود، اغلب تخته سنگی با تراش سفیدرنگ یا با طرحهای مختلف کار میگذاشتند که به موج آب، جلوه زیبایی دهد.
باغهای قدیمی ایران اغلب در مناطق گرم و خشک و کمآب ساخته شدهاند و دلیل احداث آنها در چنین مناطقی، وجود چشمههای طبیعی و یا کاریز است.
وسعت هر باغ بستگی به حجم و مقدار آب موجود برای آبیاری آن دارد. باغهای شهرهای خشک و کویری به علت گرمی هوا در تابستان، همواره اهمیت خاصی داشتهاند که از آن جمله باغهای کاشان را میتوان نام برد. باغ فین کاشان که از باغهای معروف دوره صفویه، زندیه، قاجاریه و همچنین زمان ما است به علت وفور آب چشمه سلیمانی و حوض و استخر و فوارههای فراوان و درختان کهنسال و عمارتهای تاریخی، همواره جزو معرف ترین و پرجاذبه ترین باغهای کشور ما بوده است.
در باغهای ایرانی، برای ایجاد محیطی آرام، خنک و پرسایه، چارهای جز احداث جویهای آب در طول تمام باغ نبوده است و معمولاً این جویها در تقاطعها به حوضچه تبدیل میشدند. آب از جویها که اغلب از حوضخانه عمارت باغ آغاز و در فاصلههای منظم با استفاده از شیب طبیعی زمین با تکرار آبشارها به داخل حوضچهها روان میشد.
آبنما که از ضروریترین عناصر ایجاد باغ محسوب میشد، بیشتر در مقابل عمارت باغ احداث میشد و بعد اصلی آن در جهت طول ساختمان و به شکلهای مستطیل، مربع، چند ضلعی و دایره بود. گاهی در داخل عمارتهای باغهای قدیمی نیز آبنما ساخته میشد که در اصطلاح به آن محل، حوضخانه میگفتند. ساکنان باغ در روزهای گرم تابستان، به ویژه هنگام نیمروز، در کنار آبنما به آسایش میپرداختند.
آب و روانشناسی
انسان مجموعهای است پیچیده از روح و ذهن و جسم. همانگونه که جسم آدمی به غذا نیازمند است، ذهن و روح او نیز طالب عناصری است که به او آرامش ببخشد. در جامعه شهری که ساختمانهای بلند و خیابانها و زندگی ماشینی همه جا را احاطه کرده است، جلوههای زیبایی و هنر، بهترین پناه برای روح خسته و آرامشطلب آدمی است.
امروزه در شهرها شاهد عناصری با بافت سخت مثل بتن و ... به جای عناصر طبیعی (پوشش گیاهی) هستیم. لذا باید با بهکارگیری عناصری که بافت نرم دارند، گوشه عزلت و زیبایی فراهم کرد تا به روان انسان آرامش بخشید. این مکانها میتوانند پارکها و باغهای شهری باشند. آب یکی از این عناصر به شمار میرود و چه در حالت سکون و چه در حالت حرکت نوازشدهنده روح انسان است. حرکت و موسیقی آب، در جلوهگری بیشتر فضای سبز نقشی در خور توجه دارد. میتوان آب را به صورت جویبار و چشمه برای نقاط آرام و بی سر و صدا و به صورت آبشار و فوارههای بزرگ برای نقاط پرازدحام و شلوغ طراحی کرد.
آب و انعکاس
سطح آب ساکن، با انعکاس نور مانند آینه عمل میکند و پدیده های اطراف خود را با چرخش 180 درجه نمایش میدهد، همچنین انعکاس پوشش گیاهی در آب و تابش نور خورشید روی گیاهان آبزی موجود روی آب، تصویر زیبایی برای بیننده به وجود میآورد. آب در حال حرکت نیز منعکسکننده امواج نور در فضاست؛ مانند نوری که از یک جویبار روان روی برگ درختان منعکس میشود.
آب و تاثیر آن در کاهش درجه حرارت و افزایش رطوبت
آب در پارکها و باغها به هر یک از صور مختلف، خود به نحوی در متعادل کردن درجه حرارت هوا، تامین رطوبت نسبی برای گیاهان و ایجاد طراوت، موثر است. مجموعه این عوامل از یکنواختی و خشکی محیط میکاهد.
طراحی آب در سبکهای مختلف
جذابیت آب از دیگر عناصر موجود در پارک بیشتر است. آبنما عنصری است که اگر در پارکها خوب و کامل طراحی شود. ترکیب مناسبی ایجاد مینماید و اگر به طور صحیح مورد استفاده قرار نگیرد. باعث ضایع شدن شیوه طراحی خواهد شد. برای احتراز از بروز چنین مشکلاتی باید با احتیاط عمل کرد.
آبنماها را میتوان به دو صورت منظم یا غیرمنظم طراحی کرد.
منظم
منظور از طراحی منظم، دادن شکل کاملاً هندسی به آبنماها و آبراهههاست. این نوع آبنماها وقتی در یک چشمانداز که به شیوه منظم طراحی شده است، قرار گیرند، بهترین نمای خود را نشان میدهند. اشکال به حالت قرینه و کلاسیک به کار میروند. چشمهها و مجسمهها شکل مشخصی دارند و مواد به کار رفته، سنگ و بتنهای صاف و منظم است. البته از فایبرگلاس هم در اندازههای دلخواه و به فرم منظم میتوان استفاده کرد. آبنماهای منظم وقتی که دارای لبه برجسته باشند، جذابیت بیشتری دارند. چرا که نشستن روی لبه برجسته استخر جالب است و از طرفی برای کودکان امنیت دارد. در باغها و پارکهای کوچک شهری، بهتر است که آبنما به شیوه منظم طراحی شود.
غیرمنظم
آبنماهای غیرمنظم میتواند از اجسام قالبریزی شده و ظروف با اشکال غیرهندسی و خیالی و یا سنتی ساخته یا به فرم آزاد با پیروی از آبگیرهای طبیعی طراحی شود. در این صورت آبنماها دارای گوشههای راست و دیوارهای عمودی و حاشیههای منظم و دستساز نیستند. یا دست کم در ظاهر این طور به نظر میآیند. برای ساخت آنها، بیشتر از سنگ و خاک و گیاهان بومی استفاده میشود. برای ایجاد آبنماهای طبیعی باید فضای کافی وجود داشته باشد. پس از مشخص شدن سبک طراحی پارک، مساحت و فرم استفاده از آب (جاری - ساکن) تعیین میشود. وسعت کل آب بستگی به مساحت پارک و شرایط اقلیمی منطقه دارد.
در مناطقی که آب و هوای خشک دارند، باید پرش آب (فواره، آبشار) بیشتر باشد. در صورتی که برای آب و هوای مرطوب، ریزش و پرش آب حتیالامکان باید کمتر شود. در مناطقی مثل تهران بهتر است حدود 25درصد از مساحت کل پارک به آب و آبنماها اختصاص داده شود.
برحسب شرایط، توپوگرافی زمین و هدفهایی که از ایجاد آبنما وجود دارد، اشکال مختلفی از آن ساخته میشود. شکل و تعیین محل آبنما خود بستگی به موقعیت زمین و هماهنگی با دیگر عوامل باغ، همچنین سلیقه و ابتکار طراح دارد.
استخر
استخر شنا در باغهای خصوصی احداث میشود و در پارکهای عمومی، استخرها نقش آبنما را دارند و در بعضی موارد، برای بازی از آنها استفاده میشود. مانند استفاده از قایقهای موتوری و پایی. اینگونه استخرها در اوایل قرن بیستم به شکل مستطیل، بیضی یا به اشکال هندسی منظم ساخته میشدند. در قرن حاضر، در طرح اینگونه استخرها تجدیدنظرهایی شده و اشکال هندسی نامنظم با خصوصیات بهداشتی بیشتر، تزیینات نوری و تولید امواج در آب، تفنن خاصی را به همراه آورده است. به طورکلی عمق استخرها برحسب موارد استفاده و سن استفادهکنندگان، متغیر است. برای احداث استخر ابتدا مکان مناسبی در نظر گرفته میشود. این مکان باید از هر نظر برای بازدیدکنندگان جاذبه داشته باشد. علاوه بر آن روباز و آفتابگیر و حتیالمقدور کمشیب باشد.
آبنما
حوضچهها یا حوضهای کمعمق که اغلب در آنها فوارههای متعدد و چراغهای رنگین تعبیه میشود به آبنما معروف هستند. عمق آنها تا 60 سانتیمتر است و برحسب شکل و فرم طراحی شده، با مصالح ساختمانی مختلف ساخته میشوند. گاهی در کناره آنها از لکههای گلکاری یا جعبههای گل استفاده میکنند. میتوان در داخل یا کنار آلاچیقها آبنما های کوچکی احداث کرد. از سالیان دهه بیست تا واپسین سالهای دهه پنجاه خورشیدی بسیاری از میدان های شهرهای بزرگ کشور دارای حوض و استخر مدور همراه با فواره های فراوان و آبنماهای طراوت افکن شدند، در بستر میدان های اصلی پایتخت ( تهران ) از دیرباز آبنما های دل انگیزی ساخته شده بود از جمله زیباترین آبنماهای طراحی شده مربوط به میدان ولیعصر تهران بود با فواره های بسیار بلندی که از صدها متر آن سو تر نمایان بود و یا آبنماهای زیبای واقع در میدان ونک، فلکه صادقیه، میدان آزادی، تجریش، هفت حوض، فلکه بازار دوم نازی آباد و.. و... نیز در کنار میدان ولیعصر تهران و در بین بلوار الیزابت ( کشاورز ) چشمه ساری جاری بوده که آب آن از رودخانه کرج واقع در مرکز تهران سرچشمه می گرفته، هم اکنون در بین کلانشهرهای توسعه یافته شهر تبریز یکی از فقیر ترین شهرهای کشور بلحاظ بودش آبنما در پارکها و میدان ها می باشد به گونه ای که از سال 1388 بنابدلایلی پیچیده و بدستور شهردار وقت در وهله نخست آبنمای فرهنگی ترین مکان شهر تبریز ( فلکه دانشگاه ) زدوده شده و پس از آن تعداد قابل توجهی از میدان ها همراه با آبنماهای قدیمی که داشتند نابود شده و همزمان با کوبیده شدن میدان های آبنما دار شهر تبریز، استخر میانی و آبنمای دیرپای ترین پارک عمومی شهر ( باغ گلستان ) و دیگر پارکهای تبریز نیز از میان برداشته شد لذا این اقدامات صورت گرفته توسط سازمان شهرداری، هم اکنون کلانشهر تبریز را در ردیف فقیر ترین شهرهای پیشرفته کشور بلحاظ بودش آبنما قرار داده.
چشمه
با استفاده از خصوصیات طبیعی، چشمههایی را در پارکها و باغهایی که به شیوه طبیعی و کلاسیک احداث شدهاند، طراحی میکنند. ایجاد چشمههای کوچک به طور مصنوعی به نحوی به لطافت و زیبایی فضای پارک میافزاید.
در صورت امکان مسیر و حرکت آب را به صورت کانالهای زیرزمینی درمیآورند تا از یک نقطه به صورت مظهر ظاهر شود. حوضچه کوچکی نیز در کنار مظهر ایجاد میکنند تا حالت طبیعی به چشمه بدهند. چشمهها را باید با توجه به انواع طبیعی آن، با جریان تند یا ملایم، با در نظر گرفتن وضع توپوگرافی زمین با سرعت کم یا زیاد آب طراحی کرد.
برکهها یا باغچههای آبی
احداث برکه بر تلطیف هوای پارک و زیبایی آن بسیار موثر است. برکه به اشکال منظم و غیرمنظم با اعماق مختلف در نزدیکی منطقه جنگلکاری، در وسط پارک یا در کنار سطوح گلکاری وسیع ساخته میشود. برای این منظور در قطعه موردنظر خاکبرداریهایی با اعماق مختلف و اشکال نزدیک به حالت طبیعی انجام میدهند. برای تامین آب برکه از کانالهایی آب را به آن وارد میکنند که این کانالها میتوانند جنبه تزیینی داشته باشند و به صورت آبشار و جویبار طراحی شوند. در برکهها ضمن اینکه آب راکد است متحرک هم هست تا گیاهان از موهبت طبیعی ساخته شده به دست بشر برخوردار شوند. گیاهانی که در داخل یا نزدیک برکه کاشته میشوند باید با خطوط و گلهای تزیینی منطقه هماهنگی داشته باشند.
گیاهان آبزی، با اشکال متنوع و رنگ سبز برگهای خود، مناظر زندهای به باغچههای آبی داده و به آن حالت طبیعی میدهند. مهمترین خاصیتی که گیاهان آبزی در باغچههای آبی دارند، تولید اکسیژن و افزایش رطوبت هواست که در خنک کردن هوای منطقه نقش مهمی دارد. گیاهانی نظیر آلاله آبی و نیلوفر آبی با برگهای خود سطح آب را میپوشانند و ایجاد سایه میکنند که به خودی خود باعث میشود آب در فصل تابستان زود گرم نشود.
آبشار و جویبار
آبشارها و جویبارهای طبیعی همیشه برای مردم جذابیت خاصی داشتهاند. امروز طراحان توانستهاند با الهام از زیباییهای طبیعی و از جمله آبشارها و جویبارها، در پارکها و باغها گوشههایی از طبیعت را تا حد امکان بیافرینند. ارزش وجودی آنها به جنبههای زیباییشناسی آنها محدود نمیشود، بلکه در تلطیف هوا و مطبوع ساختن فضا موثرند. جویبار را میتوان طوری طراحی کرد که دو عمل آبیاری و حرکت آب همزمان انجام شود.
فوارهها
فواره تنها نمایشی از زیبایی آب نیست، بلکه در روزهای خشک و گرم تابستان، رطوبت هوا را افزایش میدهد و فضای دلپذیری فراهم میسازد. خلاف تصور همگان، فوارهها الزاماً مصرفکننده آب نیستند. میتوان به وسیله یک پمپ شناور، آب استخر یا حوضچه را به گردش درآورد. فوارهها به سه گروه اصلی تقسیم میشوند:
1- فوارههای پرتابی Spray
2- فوارههای ریزشی Spill
3- فوارههای جهنده Splash
در مناطقی که در معرض وزش باد قرار دارند، استفاده از فوارههای کوتاه و نیرومند مناسبتر است. ارتفاع فوارهها نباید بیش از فاصله منبع فواره تا لبه استخر باشد. بر پایه یک قانون تجربی، قطر استخر یا حوضچه آب، باید دست کم دو برابر ارتفاع آب فواره باشد. اگر سر فوارهها پایینتر از سطح آب تعبیه شود، زیبایی بیشتری دارد. مگر اینکه از اشکال و مجسمههای خاصی برای ایجاد فواره استفاده شود.
برای نمایش فوارهها در شب از چراغهایی در زیر محل ریزش آب استفاده میکنند که بایستی با اصول نورپردازی در آب مطابقت داشته باشد. تابش نور از پایین به بالا و تنظیم میزان آن، باعث انعکاس حرکات آب در محوطه اطراف و روی شاخ و برگ گیاهان میشود و زیبایی خاصی به محیط میبخشد. در صورت وجود گیاهان آبزی یا ماهی در استخر، باید در نصب فوارهها دقت شود. برای نیلوفرهای آبی تلاطم سنگین آب مضر خواهد بود. اما اکسیژن فراوان حاصل از آب فوارههای بلند برای ماهیها مفید و مطلوب است.